Huvudmeny
Fredag 21/10 2016, N49 32.9 W05 08.6, 1500UTC
Vi passerade Start Point strax E om Falmouth igår kväll vid 2000. En bättre startplats för denna seglingen kan man inte hitta. Här har många utseglingar påbörjats genom århundradena och är därigenom startpunkten för många bestick i sjökorten. Natten och nu även dagen har varit lugn bara med någon enstaka trålare som varit i vägen. Suttit och haft en fin morgon och bara njutit. 16 i luften, solsken och lite cumulusmoln lite här och där. Bättre start på denna seglingen kan det knappast bli. Jo kanske, det borde blåsa lite till. Vi gör bara ett par knop.
Vi startade måndagen 10/10 1800UTC+1 från Halmstad. Lade loss förtöjningarna som hållt fast Manuela i så många år och lät de hänga kvar på bryggan. De ska ju användas igen om ett antal månader. Lungt och fint gled vi ut ur hamnen utan något större väsen. En knapp skönbar landbris började ta vid och vi satte segel och rundad upp vid Tylön. Vi fick en god gång upp efter svenska kusten under natten. Underrättade de som skulle meddelas om min avfärd och vi var äntligen igång. Vi skulle runda Skagen och korsa Nordsjön förhoppningsvis innan högtrycket över Skandinavien gav sig. Perfekt med E till SE vindar. Var spännande om vi även hann bli utspottade genom Engelska kanalen och ut i Atlanten.
Ska sanningen fram gjorde vi faktiskt ett försök att starta redan i söndags men efter att seglat några timmar började jag söka efter de sjökort som skulle användas och insåg att några inte var med. Tre kort var inte med och det var de kort som jag använt tidigare i våras på en transport från Kanarieöarna till Sverige och som tydligen aldrig blev tillbakalagda i båten. Förfärligt minst sagt!!!!! Himmel och helvete blev till en enhet kan jag säga. Det var bara att vända och ta det hela från början dagen därpå.
Har varit lite spänd på hur en sådan här båt klarar sig med så mycket last som nu har ombortagits. Klarar hon vaka i sjön, hur är stabiliteten, kan hon fortfarande segla. Att hon är stark nog råder inga tvivel men sjövärdigheten, hur är det med den? Det fick vi svar på på Nordsjön som bjöd på en kuling över bankarna och som satte henne på prov. Som vanligt behöver hon så mycket segel som möjligt, hon är ju begynnelsevek men slutstyv så lä reling kommer fort nära vattnet. Något mer vatten klättrar in över stäven men inte mycket. Hur som helst får hon godkänt men tyngre är nog inte tillrådligt att hon får bli. Ett sådant här projekt är alltid ett vågspel men som ordspråket säger. " Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge".
Naturligtvis orkade högtrycket inte vänta längre utan att när vi närmade oss England vred vinden S och sydliga vindar och nordgående tidvatten är ingen bra kombination. Det blir konstiga spår i kortet under ca 6 timmar tills vattnet vänder. Framfarten reduceras till ett minimum, till noll eller rentav att man färdas akteröver. Kan bli deprimerande. Nordsjön uppdagade också en defekt som vi inte visste om. En dräneringsslang från en av sittbrunnsbänkarna läckte vatten och jag kom inte underfund med varför. Det är en dränering som bara kommer till nytta i hårt väder och när vatten spolas in i sittbrunn. Den går från nederst på sargkant inne vid sittbänk horisontellt ut igenom skrovsidan via en kort slang. Kan bara undersökas genom att öppna en sittbrunnslucka vilket man inte kan göra när vatten spolar in där hela tiden. Beslut blev att gå in i Ramsgate för åtgärd och vi anlände dit söndag förmiddag.
Startade igen från Ramsgate tisdag 18/10 1800UTC. Vi får hoppas att detta var det ända stoppet på denna resan. W till NW vridande N var prognosen så det blev till slut god gång genom Engelska kanalen. Passerade som sagt Start Point igår kväll och i och med det anser vi att vår resa har börjat. Inga mer stopp är längre tillåtna. No mercy. Kasar nu så sakta åt SW för en lätt bris från E. Framför oss väntar ett lågtryck som håller på att formera sig väster om oss och som fördjupas och tar en SE-