Huvudmeny
Måndag 24/10, N46 51 W10 00, 0930UTC
Vad är livskvalitet? En stor fråga och ett vitt begrepp. Just nu är det här ombord att ha avnjutit en frukost bestående av nybakat bröd med ost och skinka,, en kaffekopp, ett ägg. Att båten sakta tar sig fram lungt och fint låt vara inte på idealkursen men nästan. En fin morgon med en soluppgång i öster som lyste vackert in i båten genom nedgången. Bara lite molntussar här och där. 16 grader i luften. Frukosten är helt klart den bästa stunden på dagen. Det är just nu min livskvalitet. Glömt är den kuling, halva storm som blåste för två dagar sedan SW om Ile d´ Quessant. 18 i medel och min vindmätare stannade med 25 som högsta värde.
Det pågår alltid småjobb och fixande ombord. Idag består det i att laga ett litet fällbart bord eller skärbräda om man så vill. Ett fäste har gått sönder. Ett praktiskt litet bord som i alla lägen på båten kan ställas horisontellt.
Har vid ett flertal tillfällen stått och beundrat resultatatet av min senaste inovation. Någon vecka innan avfärd tog jag mig i kragen och började sista fasen i att färdigställa ombyggnaden av min vindgenerator som är av märke Arogen 4. Det är nämiligen så att alla mindre vindgeneratorer som används på våra båtar är behäftade med tre generella fel. Ingen är konstruerad att monteras på ett rörligt underlag som t.ex. segelbåt, INGEN. Spelar inte någon roll vad fabrikanter eller försäljare säger. Framhäver man det ändå ljuger man, har inte bättre förstånd och förstår inte problematiken. Grundprincipen är att vinden ska träffa rotorplanet vinkelrätt så att ALLA rotorblad får samma anfallsvinkel varvet runt. Får det det på en segelbåt. Svaret är NEJ. Prata med alla Väsindienseglare hur besvikna de blivit på sin generator på t.ex. undanvind dvs på på färden från Kanarieholmarna till Västindien.
Fel 1. Alla generatorer, utom de lite större med fenan monterad ovanför rotorplanet och som vi normalt inte installerar på våra båtar, ställer sig mer eller mindre några grader från vindströmmen vilket resulterar i att blad som passerar lodlinjen arbetar med fel anfallsvinkel. Bakom rotorn är inte vindströmmen laminär utan där skapas en vortexvirvel som träffar vindfenan lite från sidan vilket resulterar att generatorn ställer sig mer eller mindre snett. Enkel lösning, vinkla fenan x antal grader och vipps är felet åtgärdat. Sorry för de som har generatorhus och fena ihopbyggda t.ex. AIR-
Fel 2. En segelbåt kränger som bekant mer eller mindre. Vid krängning arbetar de blad som passerar horisontalplanet under fel vinkel. En generator ska alltid för att kunna prestera något sitta verikalt. Åtgärd, fixa en upphängning som tillåter att genaratorn kompenseras mot krängning. Båda dessa fel är särskilt känsligt för höghastighetsgeneratorer som har mycket liten anfallsvinkel i bladspetsarna. Där kan anfallsvinkel till och med bli negativ vilket får till följd att en del av bladet drar åt rätt håll, en del är neutral och bladspetsen bromsar. Och alltihop vibrerar förstås. Underbar konstruktion.
Fel 3. En segelbåt rör sig. De kinetiska krafterna blir betydande och den lilla ynkliga fenan orkar inte på något sätt hålla emot rotorn som fungerar som ett gyro. Håll i axeln på ett roterande cykelhjul ovch försök vrida hjulet. De gyroskopiska kraften gör detta omöjligt. Likadant är det med rotorn. Den vill inte ändra riktning. Resultatet blir att generatorn svänger hit och dit t.o.m. roterar runt och blir stillastående. Får man någon ström då? NEJ. En generator på en segelbåt kan iinte få rotera fritt på sin vertikalaxel utan måste tvångsstyras och det var det jag åtgärdade sista veckan innan avfärd.
Resultat. Fullkommligt lysande, helt fantastiskt att se generatorn lugnt och fint, hela tiden utan undantag, stå vinkelrätt mot vindriktningen oavsätt vad båten än hittar på för krumsprång och krumbukter. Helt otroligt i skillnad i uppförandet. Och det bästa av allt, den ger ström HELA TIDEN och det är ju det som är meningen.
Och vad har jag då gjort? NäNä, där går gränsen, men detta visar klart att jag är på rätt spår och när jag kommer hem ska vi förfina det hela och sälja det dyrt till besvikna vindgeneratorägare. Ett tips kan jag ge. Delarna som jag använt till detta exprimentet, finns på Biltema och så har jag använt en gammal skärbräda av nylon.
Men jag kan inte låta bli att ge en uppmaning till tillverkarna. Konstruera något som fungerar på en segelbåt och inte den skit ni idag påstår är lämpligt för marint bruk samt tillverka dem i ett matrial som tål saltvattet. Tro inte att målarfärg kan ersätta detta. Då är ni helt fel ute.
Appropå Västindienseglare som ligger och samlar ihop sig i Las Palmas nu inför starten. Den som är utrustad med amatörradio kan om man vill kalla SA6BVF med prefixet MM för lite småprat. Ligger som mest på 20m, 14300Mhz och däröver på fm vardagar.
Nu är kl snart 1200 och det är dags för middagskaffet.
Torsdag 27/10.
Passerar nu Cabo de Finisterres latitud på 150nm avstånd och har därmed passerat Biscaya. Forsar på för stadig E bris som förhoppningsvis tar oss mot Madeira. Annorlunda var det för två tre dagar sedan då låg vi och hade ingen vind eller i varje fall inte tillräcklig vind för att få någon framfart. Korssjö från alla vädersträck och all vågor möts under min köl. Inte heller genakern som Kapten Kurt Siegler förärat mig, inte för han visste vart den skulle föra mig utan att han inte trodde han skulle använda den mer. Han har fyllt 83, så det kan man ha en viss förståelse för. Tack Kurt. Genakern drog fint när vinden äntligen ökade på em den 25.
Söndag 30/10. N38 37 W15 25, 2000UTC
Stiltje igen, för tredje eller fjärde gången på så kort tid. Har absolut inget flyt. Ser fram mot ännu en natt där båten bara raglar runt som en, jaja ni vet. Har idag försökt rädda en DC-
Onsdag 2/11 N35 45 W15 51, 1000UTC
Det går vekligen uselt. Lågtrycken, det gamla som legat söder om mig ända från Engelska kanalen och som hindrat min framfart håller på att avvecklas äntligen, har ersatts av ett annat som parkerat sig strax N om mig och som nu ger mig en SW 15. Kan inte hålla upp mot Madeira utan tappar i höjd. Och vad har då meterologerna att säga om det? Jo, W 10 förstås ska det bli och jättefin segling. Sträck mot målet. Det kommer att gå fint. Ha det Bra. Det är skillnad W och SW på sjön. Senaste gribbfilen jag laddade ner var rena katastofen. Inget stämde. Men den är ju helt komponerad av ett datorprogram så man kan inte lasta någon för det. Det är märkligt att man gärna vill ha deras information men tyvärr måste man ta den med en nypa salt. Härligt yrke förresten, producera något och samtididigt inte ha något ansvar för att produkten alltid stämmer. Skulle man blivit. Eller bankrådgivare eller någon sorts konsult. Eller !!! Det finns en hel del yrken man kan inneha utan att få på käften om man inte presterar relevant information till kunden.
I måndags 31/10 skulle vi ha passerat Madeira om vi hade hållit tidschemat, men vi har fortfarande 180nm kvar. Då är stoppet i Ramsgate inräknad så vi är ca 2 dygn sena.